Dostoievski – Crima si pedeapsa

Asa. Am citit-o si pe asta, intr-un final. Nu pentru ca nu ar fi o carte buna, ba chiar dimpotriva. Nu am deschis cartile lui Dostoievski pana acum pentru ca nu stiam exact ce imi rezerva.
Am pus imaginea copertii variantei care se gaseste pe piata acum, dar eu am citit una mai veche si (poate) ceva mai bine tradusa (evident acum nu pot decat sa speculez, dar am impresia ca in perioada comunista acele carti care veneau dinspre Uniune erau traduse cu mai multa grija).

Nu am de gand sa dezbat subiectul aici, fiindca nu prea vreau sa fac o recenzie la o carte clasica. Nu vreau decat sa spun cateva pareri proprii. Cartea este intr-adevar de un realism care te loveste, mai ales daca inainte de ea ai citit vreo carte SF/F. Situatiile materiale ale personajelor dezvaluie realitatile unui Sankt Petersburg al secolului al 19-lea, realitati care nu dispar mereu o data cu timpul.
Psihologia personajelor este excelent creata, Dostoievski reuseste sa creeze tipologii umane foarte interesante. Personal mi-a placut detectivul Porfiri, modalitatea in care isi pledeaza cazul, cum isi dezvolta banuielile si cum reuseste sa-l descoase pe Raskolnikov fara a avea dovezi palpabile.
Raskolnikov (personajul principal) vrea sa-si demonstreze siesi ca este om prin actiunile sale si incearca sa se convinga de faptul ca scopul scuza mijloacele. Svidrigailov, unul din personajele interesate de sora lui Raskolnikov, este mai mult sau mai putin o ipostaza a acestuia. Diferenta dintre cei doi este ca Raskolnikov poate fi mantuit prin iubire, pe cand Svidrigailov nu. De aici si soarta diferita a celor doi (nu intru in detalii, insa mi s-a parut interesant deznodamantul lui Svidrigailov).

Cine nu a citit cartea asta ar trebui sa-si faca timp, cel putin pentru stilul in care Dostoievski da viata caracterelor sale si modalitatile prin care creeaza tensiunile psihologice, atat prin detaliile scenelor cheie cat si prin trairile interioare ale personajelor.

5 thoughts on “Dostoievski – Crima si pedeapsa”

  1. Dostoievski – Crima si pedeapsa , mi se pare o carte prea interesanta, am inceput sa o citesc din plictiseala, cu toate ca eram convinsa ca nu o sa`mi placa, insa cu cat ma aprofundam in lectura cartii, imi starnea o atentie neobisnuita.Dostoievski , a reusit sa`mi starneasca interesul pentru operele lui.Acum vreau sa citesc sper sa`mi placa la fel de mult 🙂

  2. Mi se pare o carte foarte interesanta, adevarul este ca la inceput pare destul de grea insa cu cat de adancesti in lectura incepi sa te contopesti cu personajul principal, sa ii simti emotiile, sa anticipezi cum va actiona in continuare… e prima carte al lui Dostoievsky si am ramas placut surprins;
    PS: Urmatoarea vizita la bibleoteca ma va “imbogatii” cu un alt roman de-al lui Dostoievsky, mai exact “Demonii”!

Leave a Reply

