Analiza literara a anului 2006

Probabil ca o sa primesc acuze de la Zak ca i-am luat ideea asta cu lista de carti citite pe care a facut-o el pe boobklog (si care poate fi citita aici), dar asta e. Oricum planuiam sa fac o retrospectiva in legatura cu ceva din 2006, si am ales asta pentru ca sunt alte lucruri despre care n-am de gand sa vorbesc sau la care sa fac vreo retrospectie.

Lista in sine e un amalgam de carti citite, care coincid mai mult sau mai putin cu ce se poate regasi in reading list-ul meu de dincoace. Pe scurt, ma plictisesc si am gasit motiv sa vorbesc despre ceva ce am spus deja pana acum mai mult sau mai putin, asa cum sunt in general toate retrospectivele obisnuite.

Cea mai buna carte pe care am citit-o in 2006
Un veac de singurătate – Gabriel Garcia Marquez

Chiar daca am citit-o destul de tarziu (recenzia am facut-o si mai tarziu, si poate fi citita aici), e singura carte pe care am citit-o vreodata care a schimbat ceva din mine. In primul rand, m-a facut sa apreciez cu adevarat pe Gabriel Garcia Marquez, care personal cred ca este cel mai bun scriitor contemporan.
In al doilea rand m-a ajutat sa realizez cateva chestii despre mine (din pacate la ceva timp dupa ce am citit-o, si nu, nu o sa scriu despre ele aici).
Aceasta carte ar intra si la categoria Cartea pe care as vrea sa o recitesc si am de gand sa o recitesc atunci cand o sa am destul timp pentru recitit carti care mi-au placut.

Cea mai amuzanta carte pe care am descoperit-o in 2006
Anansi Boys – Neil Gaiman

Binenteles, cu ajutorul lui Zak. Neil Gaiman e cu siguranta cel mai bun scriitor de fantasy pe care l-am descoperit in anul care a trecut. Cu un limbaj grozav (am avut ocazia sa o citesc in engleza), Anansi Boys se regaseste si in topul celor mai amuzante carti pe care le-am citit vreodata.
Circula un zvon ca in 2007 Gaiman ar veni pana la noi in Romania. Daca da, am zis ca probabil o sa stau cu Zak in fata librariei de la 6 dimineata sa fim primii la intrare (cu toate ca nu stiu cine s-ar mai ingramadi in afara de noi).

Cea mai dezamagitoare carte pe care am citit-o in 2006
The Etched City – KJ Bishop

Slab.
Dezamagitor.
Mai ales dupa cate pareri pozitive am tot auzit.
Nici nu vreau sa vorbesc despre cartea asta.
Incerc sa uit.
Nu e neaprat o carte proasta, dar nu se potriveste absolut deloc cu stilurile pe care eu le agreez. Imi cer scuze catre cei care o considera o carte interesanta.
Pacat, mai ales ca am avut ocazia sa o vad pe KJ Bishop (e o ea) si mi s-a parut de treaba tipa.
Poate ca in australia nu prea se scrie fantasy.

Cea mai dezamagitoare carte pe care n-am citit-o niciodata (si nici nu am de gand)
Statia pierzaniei – China Mieville

Am cumparat cartea asta la Gaudeamus in 2005, pe la sfarsitul anului si nu am reusit niciodata sa citesc mai mult de un capitol.
Ca si Etched City, e o carte care nu se potriveste deloc cu mine.
Spre deosebire de Etched City, cartea de fata nu o voi citi.
Ha!
Apropo, nu e nimeni interesat sa o cumpere? O dau ieftin.

Cea mai lunga de serie care am citit-o vreodata
Farseer Trilogy, Liveship Traders, Tawny man trilogy – Robin Hobb

Nu am poze, ca sunt prea multe.
De fapt sunt 3 trilogii, deci in total 9 carti scrise de Robin Hobb in acelasi univers. As vrea sa le iau impreuna, cu toate ca sunt luate ca trilogii separate, pentru ca implica mai mult sau mai putin personaje care se regasesc intre trilogii.
Robin Hobb scrie foarte bine, si cu toate ca in ultima trilogie actiunea se strica, a reusit sa realizeze niste personaje la care cititorul ajunge sa tina cu adevarat.
Evident nu le-am citit pe toate in 2006. Primele 3, adica Farseer trilogy le-am citit in 2005.

Cea mai buna carte pe care nu am citit-o pana acum
Lord of light – Roger Zelazny

Am cumparat cartea prin septembrie sau octombrie si am tot promis lui Zak ca o citesc, dar nu am apucat pana acum.
Cu siguranta, ramane unul din titlurile de pe lista de prioritati din primele luni ale anului asta (imediat dupa ce devorez cele doua carti de Marquez pe care mi le-am cumparat la Gaudeamus si pe care le-am pastrat special ca sa ma bucur de ele atunci cand o sa le deschid – sunt bolnav).
Oricum, Lordul luminii e unul din titlurile care se afla in topurile cartilor SF all-time.
Din fericire pentru mine, de la Zak a primit 5 stele.

Cea mai buna carte pe care promit Zak ca o sa o citesc si o sa ti-o dau inapoi. Pe cuvant.
La capătul lumii şi în ţara aspră a minunilor – Haruki Murakami

De fapt, m-am apucat de ea zilele astea si am citit cam jumate.
Nu voi comenta pana acum, nu obisnuiesc sa fac greseala asta. In orice caz, Zak a devenit mai mult sau mai putin fan Murakami.
La Gaudeamus s-a facut cu un ghiozdan plin cu Murakami (ghiozdanul meu apropo).

Nu ma dau in vant dupa japonezi sau chestiile pe care le produc ei (vezi anime de exemplu). Ramane de vazut daca o sa-mi placa atat de mult cat sa vreau sa mai citesc de el.
Da Zak, o citesc.

Cea mai buna biografie pe care am citit-o
Vivir para contarla – Gabriel Garcia Marquez

Dupa cum am precizat si aici, cartea aceasta e mai mult decat o simpla insiruire a vietii lui Marquez.
Dupa cum spune insusi autorul, viata nu este cea pe care ai trait-o, ci este aceea pe care iti amintesti ca ai trait-o.
Nu cred ca am citit si alte memorii pana acum. Cartea lui Marquez tinde foarte mult catre o poveste literara.
Dupa cum spuneam, Marquez a devenit un fel de obsesie personala. Cred ca o sa fiu primul la librarie in ziua in care o sa apara cel de-al doilea volum al memoriilor lui.
Pana atunci, banuiesc ca o sa termin de citit cam tot ceea ce se poate citi din opera lui.

Cea mai buna carte despre care mi-e teama sa fac o recenzie adevarata
Crima si pedeapsa – Dostoivevski

Pentru simplul motiv ca este prea buna. Am scris pe blog cateva cuvinte despre ea, insa nu cred ca ma incumet sa-i fac o recenzie serioasa.
Cartile clasice sunt de citit, de discutat despre ele, dar de evitat sa faci un review.
Nu de alta, dar parerea ta in legatura cu cartea respectiva va fi aproape sigur contestata de unii oameni.
Asa ca prefer sa o apreciez fara sa o disec prea tare.

Crima si pedeapsa ar putea sa fie una din cele mai bune carti realiste scrise vreodata.

Dar tot nu voi scrie mai mult despre ea.

Cam asta e tot. Planurile literare pentru 2007 ar fi urmatoarele:
-Ce a mai ramas din ceea ce tine de Marquez.
-Da Zak, o sa termin Murakami.
-Si Lord of Light.
-Mi-am facut planuri ambitioase de a citi si ceva filosofie (Sartre de exemplu).
-Vreau sa cumpar Ulysees – James Joyce.
-Primesc si sugestii de carti care ar merita citite.

2 thoughts on “Analiza literara a anului 2006”

  1. sugestie : Statia Pierzaniei de China Mieville sau Cicatricea. Sunt absoult geniale, la incepu ma plictisea prima, insa nu regret ca am citit-o. “N-o citi daca esti prost” a lu` Mr Tibor Fischer. Asta e o carte dezamagitoare. Insa primele doua sunt foarte bune, mai ales Cicatricea. Cel putin mie mi-a placut si o recomand oricui. Nu e neaparat o carte de fantasy, adica povestea dintre personaje se poate gasi oriunde. Sper ca iti este de folos comentariul meu.

  2. mersi pentru comentariu, insa stilul lui mieville nu m-a atras. am citit o parte din statia pierzaniei acum ceva vreme si nu reusisem sa o termin

Leave a Reply

