Everything is Illuminated

Autor: Jonathan Safran Foer

Avem una bucata roman necitit de multa vreme, nu din cauza parerilor impartite in legatura cu el, ci din cauza jumatatii de film pe care am vazut-o intr-o zi la HBO (pana cand m-am plictisit de tot). Film care ma punea in situatia de a aprecia calitatile actoricesti (inexistente) ale lui Elijah Wood in timp ce calatorea prin Ucraina intr-un Trabant in cautarea femeii care i-a salvat bunicul de nazisti. Daca adaugam si limbajul obositor al ghidului sau (Alex), deja incep sa-mi aduc aminte cat de rau m-am plictisit in acea jumatate de ora.

Daca privesc retrospectiv, cred ca puteam sa fac ceva mai productiv cu acel timp – sa dorm de exemplu, dar in realitate ma simteam prea naufragiat in fata televizorului ca sa il inchid.

Din moment ce luna asta nu am nimic mai interesant de facut (n-am unde sa calatoresc, iar setul doi de restante incepe prin august), am zis ca e cazul sa recuperez timpul pierdut citind mai mult decat am facut-o pana acum in acest an calendaristic minunat. Asa ca am pus intr-un final mana pe cartea lui Jonathan Safran Foer (si am si deschis-o), incercand sa nu-mi amintesc de subiectul din film.

Primul lucru pe care l-am observat a fost limbajul lui Alex – exprimarea aceea care se vrea cat mai corecta, dar care greseste multe cuvinte sau reguli de gramatica, evident cu rolul de ‘comic relief’, dar cu care eu nu prea rezonez.
Inca un lucru pe care nu prea il inteleg si pe care tin sa il mentionez- personajul lui Jonathan Safran Foer care vine din America in Ucraina in cautarea acelei persoane se numeste Jonathan Safran Foer. Inteleg ca multi autori inglobeaza elemente autobiografice in operele lor, dar nu pricep de ce ai vrea sa dai protagonistului propriul nume. Evident ca vocea personajului nu este aceeasi cu vocea autorului sau a naratiunii, fiind elemente distincte, de aceea ideea de a scrie o nuvela in care numele personajului principal este Alin Gogan ma depaseste.

Povestea de baza ramane cam pe aceleasi coordonate, destul de simpla, Jonathan Safran Foer (personajul) se plimba prin Ucraina in compania lui Alex si a bunicului acestuia, pe post de sofer (care pretinde ca este orb si de aceea are un caine de nevazator numit Sammy Davis Junior, Junior) – scenele cu catelul respectiv mi s-au parut amuzante.

Asadar povestea nu mi s-a parut cine stie ce, dar la final am ramas cu impresia ca am citit intr-adevar un roman bun. De ce? Jonathan Safran Foer (autorul) si-a construit naratiunea intr-un mod foarte inteligent.

Cartea are trei fire narative – care alterneaza de la un capitol la altul.
Primul reprezinta romanul pe care il scrie Jonthan Safran Foer (personajul) si pe care il trimite, pe capitole, in corespondenta, lui Alex. Romanul surprinde povestea catunului in care au trait (si murit) stramosii lui Safran, o poveste cu personaje din 1791 sau din 1942, o poveste cu tente de realism magic a la Marquez. Catunul respectiv coincide cu cel pe care Jonathan Safran Foer (tot personajul) il cauta prin Ucraina.

Aceste capitole sunt urmate de scrisorile lui Alex. Acestea sunt in schimb adresate in mod direct, Alex vorbeste despre calatoria pe care au facut-o, iar de multe ori critica si comenteaza fragmentele din romanul scris de Jonathan – pe care noi le citim in capitolele anterioare.

Al treilea fir narativ prezinta calatoria propriu-zisa, spusa din perspectiva lui Alex sub forma unei relatari separate de scrisorile adresate direct lui Jonathan. Asadar Jonathan Safran Foer (da, personajul) nu are o voce narativa directa.

Cititorul descopera deci doua povesti petrecute in trecut – una prin romanul lui Jonathan, a doua prin relatarea lui Alex, schimbul lor de corespondenta fiind un rezultat al acelei calatorii. Din acest punct de vedere, romanul este excelent structurat.

Ma simt oarecum nevoit sa ma repet: nu am rezonat nici cu umorul de limbaj preferat de autor, nici cu povestea calatoriei in mod special (desi romanul personajului Jonathan are niste elemente interesante), insa Everything is Illuminated mi-a placut din punct de vedere constructiv.

Alin zice…

Poveste: 3/5
Structura: 5/5
Stil: 4/5
Limbaj: 3/5
Total: 15/20

Alin

Leave a Reply

