Newman stuff

Trebuie sa spun din start ca nu am fost vreodata impresionat de rolurile jucate de Newman in ultimii sai 20 de ani de cariera. Motiv pentru care banuiesc ca am evitat (mai mult sau mai putin instinctiv) filmele mai vechi cu Paul Newman. Abia recent mi-am dat seama ca in anii ’60 era langa actori ca Marlon Brando sau Steve McQueen, daca nu chiar peste ei.

In 1958 a jucat in Cat on a Hot Tin Roof, film care a reprezentat al doilea sau succes, dupa Somebody Up There Likes Me (1956). Adaptarea piesei lui Tennessee Williams a fost considerata o varianta ‘cumintita’ (criticata insa de autor), personajul lui Newman fiind, in ideea originala, de orientare bi- sau homosexuala (s-ar explica si de ce Brick respinge vehement toate avansurile lui Maggie). Ce mi se pare interesant aici – dialogurile unor personaje tradeaza in unele momente ideea de piesa din spatele scenariului, insa Newman pare cat se poate de natural in toate scenele.
De remarcat faptul ca Elizabeth Taylor a terminat acest film in ciuda faptului ca sotul ei murise intr-un accident chiar in prima zi de filmare.

In Cool Hand Luke Newman isi perfectioneaza talentul pentru method acting. In asa-numitele ‘prison dramas’ din anii ’60 era mai mereu o nevoie esentiala pentru dreptate, care uneori tindea spre exagerare, chiar si in filme grozave precum The Great Escape. Cool Hand Luke sugereaza o nevoie pentru rebeliune ca ceva elementar, iar stilul strengaresc, simplu si onest al lui Newman transpune cat se poate de bine aceasta idee.

Luke este un personaj foarte interesant si mai am destule filme nevazute (Somebody up there likes me, Hud, Paris Blues, The Sting, Sweet Bird of Youth, The Long Hot Summer), dar sunt de parere ca Newman isi face cel mai bun rol in The Hustler. Este o combinatie grozava de caracter, talent, vicii, drama si victorie (desi la nivel de jucatori de biliard).

Sunt cateva filme pe care nu stiu de ce le-am tot ratat pana acum. Voi aveti un actor ale carui filme le-ati evitat fara sa va dati seama de ce?

 

Alin

One thought on “Newman stuff”

  1. Ca sa iti raspund , in prima instanta as fi zis ca nu.
    Apoi mi-am dat seama de un paradox : o ador pe Kate , Katherine Hepburn si poate si de0asta am evitat mult timp filmele cu Audrey.
    Stiu ca e tocmai your Audrey , dar tocmai de-asta sper sa-mi apreciezi sinceritatea. 🙂

Leave a Reply

