The 39 Steps (Book, Movie, Play)

Banuiesc ca nu pot tocmai sa ma laud cu faptul ca 39 Steps a lui John Buchan (102 p) este singura carte pe care am reusit sa o citesc in ultimele trei luni. Cu toate astea, ma simt oarecum dator sa vorbesc putin despre tot ceea ce reprezinta acest titlu.
John Buchan a publicat The 39 Steps in 1915, si este probabil cel mai cunoscut titlu al sau. Autor de romane de suspans, succesul celor 39 de Trepte l-a facut pe Buchan sa scrie inca patru romane cu Richard Hannay ca protagonist.

Este exact genul clasic de roman de suspans – misterios insa nu teribil de complicat, cu un personaj obisnuit ce are de trecut prin tot felul de intamplari mai putin obisnuite. Richard Hannay este implicat fara sa vrea intr-un complot ce pune in pericol siguranta nationala (actiunea se desfasoara cu putin timp inaintea declansarii razboiului). Personajul care ii povesteste despre acest complot este asasinat in apartamentul lui Hannay, care trebuie sa fuga atat de politie cat si de spionii ucigasi, iar in acelasi timp sa caute o modalitate de dezlegare a acestei probleme in care a fost implicat.

La o analiza putin mai riguroasa cred ca oricine s-ar intreba de ce Hannay este urmarit de acesti spioni, iar pe parcurs mai intalnim o serie de discrepante in poveste, insa nu cred ca un roman de ‘actiune’ trebuie sa fie judecat prea mult in acest sens. Cursa lui Hannay prin Scotia are momentele sale interesante, insa finalul si dezlegarea acestui mister nu prea se ridica la nivelul desfasurarii actiunii.

Romanul lui John Buchan a fost adaptat de trei ori pentru marele ecran, cea mai cunoscuta varianta fiind cea a lui Hitchcock din 1935 (si se pare ca a fost anuntat un remake dupa filmul lui Hitchcock in 2011…of doamne). Hitch se afla inca in perioada sa britanica, iar succesul din ’34 cu The Man who knew too much i-a oferit ocazia de a ‘ataca’ un proiect la alegere. Acelasi Charles Bennet care a semnat scenariul pentru Man who knew too much a lucrat la aceasta adaptare, si cred ca a facut o treaba foarte buna.

Bennet a folosit din roman doar personajul Richard Hannay si premisa de la care pornesc aventurile sale prin Scotia. Scenariul este destul de original in tot ceea ce urmeaza, inclusiv deznodamantul. Hitchcock face o treaba grozava cu acest scenariu (omul acuzat pe nedrept este o tema recurenta in filmele sale). Actiunea este mai ‘light’, filmul introduce o serie de momente comice potrivite in cinematografie, iar dezlegarea misterului celor 39 de trepte este cat se poate de eleganta. Insa cel mai mult iese in evidenta geniul creativ al lui Hitch prin jocul de camera. El a vrut ca fiecare scena sa poata fi ‘exprimata’ ca un film in sine, iar trecerea de la o scena la alta capata intr-adevar un ritm excelent dupa prima jumatate.

La final cateva cuvinte despre piesa de teatru The 39 Steps, pe care am avut ocazia de a o viziona la inceputul anului la Nottara. Scenariul pentru aceasta piesa este adaptat direct dupa filmul lui Hitchcock, a fost scris de Patrick Barlow si este jucat in teatrele britanice de mai bine de cinci ani.
Evident, piesa este o adaptare comica, insa una extrem de fidela scenariului, toate scenele din film fiind prezente si aici. Trebuie sa spun ca nu am vazut la teatru foarte multe comedii, insa The 39 Steps a fost unul dintre cele mai amuzante spectacole pe care le-am vazut.
Citisem pe undeva o ‘recenzie’ la acest spectacol, scrisa de o tipa dezamagita total de umorul de ‘clasa a saptea’, de faptul ca nu exista cine stie ce recuzita si de faptul ca unii actori jucau mai multe roluri, in unele scene jucand chiar mai multe roluri in acelasi timp. Banuiesc ca persoana respectiva nu a inteles ca acestea sunt cateva din sursele de umor ale piesei, si ca dialogurile au fost foarte departe de termenul pueril (daca as putea i-as fi aratat ca piesa se joaca la fel si in Anglia).

Nu stiu daca piesa The 39 Steps mai ruleaza la noi, insa o recomand cu caldura (la fel ca si filmul lui Hitchcock).

Alin

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s