El Che vive – lecciones de descubrimiento

Zilele trecute omoram timpul sarind de la un articol la altul si de pe un site pe altul cat se poate de ‘random‘. La un moment dat am ajuns sa citesc despre Machu Picchu, mai precis despre cadrele minunate filmate aici pentru filmul lui Walter Sallles, Diarios de motocicleta. Mi-am propus sa il vad impreuna cu productia dubla a lui Steven Soderbergh legata de acelasi personaj.
Eram curios daca cele trei filme ar putea cumva sa creeze o idee despre cine a fost de fapt Ernesto ‘Che’ Guevara.

Part 1: Diarios de motocicleta


Jurnalul studentului la medicina Ernesto Guevara are o introducere simpla, in care spune ca aceasta nu este relatarea unei povesti extraordinare, ci doar istoria a doua vieti care au mers in paralel pentru o scurta perioada de timp.
Diarios de motocicleta este de vazut in aceeasi idee, nu ca o relatare a tineretii unui personaj istoric, ci ca un film despre calatorie si despre transformare.

Greutatea numelui pe care il poarta acest student nu are nicio consecinta, iar acest lucru este minunat la acest film – ar putea fi povestea oricui.
In 1952, Ernesto face o pauza de studii pentru a calatori prin America de Sud impreuna cu amicul sau, Alberto. Doi ‘aventurieri’ in spinarea unei motociclete poreclita La poderosa. Un drum care ii poarta prin Argentina, Chile, Peru, Ecuador, Columbia, Venezuela si Panama. Singurele destinatii concrete sunt colonia de leprosi San Pablo din Peru, apoi extremitatea nordica a Venezuelei.

Diarios de motocicleta are ceea ce ii trebuie unui veritabil ‘road movie‘. Schimbarile care au loc in interiorul unei persoane ce calatoreste pe un drum, privind in stanga si in dreapta, martor la frumuseti ale naturii si nedreptati ale omului. Mesajul este simplu: felul in care firul vietii noastre ar putea fi influentat de o calatorie.

Part 2: El Che incontable


Filmul despre care vorbim aici nu este o istorie a lui ‘Che’ Guevara, caci acesta nu exista inca. Ernesto ‘Fuser’ Guevara de la finalul calatoriei este diferit fata de cel care a pornit la drum pe data de 4 ianuarie 1952, dar nu este ‘Che’, poate si partial din cauza unei deformari romantico-artistice a povestii sale.

O usoara comparatie cu personajul istoric este insa inevitabila.

De exemplu, fostii amici din tinerete spun despre Ernesto ca era un afemeiat notoriu, iar aici apare ca un tip timid si oarecum rezervat in prezenta sexului opus.
Diarios de motocicleta nu zaboveste asupra ideilor politice ale tanarului Ernesto, si bine face. La un moment dat ii spune lui Alberto ca nu se poate face o revolutie fara arme. Cu alta ocazie vorbeste despre o America Latina unita prin oamenii sai.

Ernesto era insa ceva mai radical in jurnalul sau: “I now feel my dilated nostrils, savoring the acrid odor of gunpowder and blood, of enemy death; I now tense my body, ready for the struggle, and I prepare my being as a sacred place so that in it resounds with new vibrations and new hopes the bestial howl of the triumphant proletariat.”

La final cred ca am inceput sa inteleg convingerile tanarului Guevara, indiferent de alinierile sale politice. Drumul efectiv prin America (vezi aici) trebuie sa fi avut o importanta enorma in vizualizarea problemelor sociale prin care trec toate populatiile si grupurile etnice ale acestui continent.

Mi se pare usor ironic faptul ca actorul Gael Garcia Bernal spunea la un moment dat:
“We were re-enacting a journey that was done 50 years ago, and what’s surprising is that the social problems of Latin America are the same. Which is heartbreaking in a way, but it also makes you feel how important it is to tell the story.”

Mai multe despre importanta hartilor in postul urmator; as fi vrut sa scriu si despre filmele lui Soderbergh intr-un singur articol, dar m-am lungit deja prea mult.

Alin

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s