El Che vive – lecciones de historia

Che este incursiunea in doua parti a lui Steven Soderbergh in tainele vietii lui Ernesto Guevara. Prima mea impresie a fost ceva gen ‘Wow, in patru ore de film este improbabil sa nu aflu ceva nou despre asta’. Ei bine, in practica am avut de-a face cu o incercare cat mai obiectiva de tratare a subiectului; intr-un fel este ca si cum ai viziona un documentar mut. Din pacate eu nu asta urmaream.

Part 3: Viva la revolucion Cubana!


Incepusem sa scriu in postul anterior despre importanta hartilor. Che (prima parte) incepe cu o harta a Cubei, cele sase regiuni administrative si locatiile de interes.
Din punct de vedere cinematic este probabil destul de plictisitor, insa pentru un film istoric, vizualizarea contextului in care vor avea loc evenimentele este un pas destul de logic. Sa nu uitam ca un documentar face intotdeauna uz de harti. Soderbergh nu a facut un documentar, dar a mers destul de mult pe ideea asta.

Primul film se axeaza pe detaliile revolutiei lui Castro (1957-1959), vazuta din perspectiva lui ‘Che’. Scenele din jungla sunt interpuse cu o serie de flash-forward-uri alb-negru, in care vedem un ‘Che’ Guevara devenind un produs al istoriei (idolatrizat, daca vreti sa spunem asa).

Asadar, pe de o parte vedem grupul de guerilleros al lui ‘Che’ traind in jungla vreme de aproape doi ani – o imagine despre cum sa fii un revolutionar. De cealalta parte vedem fragmente din ceea ce percepe scena internationala despre ‘Che’ Guevara.

Mergand pe ideea anterioara, filmul se dovedeste a fi o lectie de istorie, prezentand evenimente si mai putin personaje sau motivatii personale. Aici vedem ambele parti ale monedei – Soderbergh nu poate face uz de comentariu pentru a pune in context evenimentele, astfel incat se iroseste ocazia unei intelegeri mai largi a detaliilor. In acelasi timp, un film artistic ar putea accesa (macar partial) trairile interioare ale unui personaj, oferind o perspectiva straina unui documentar.

Part 4: Victoria, o muerte.

Al doilea film incepe cu o harta a Americii de Sud, cu fiecare tara in raport cu Bolivia. Spre deosebire de harta Cubei, aceasta harta traseaza in acelasi timp un posibil drum pe care l-ar fi putut lua revolutiile lui Guevara (aminteam in postul anterior visul lui Ernesto pentru o America Latina unita).

Daca primul film este un exemplu despre cum sa fii un revolutionar, al doilea arata felul in care angajamentul lui Che pentru o revolutie ii prejudiciaza abilitatea de a realiza ca Bolivia nu este pregatita pentru asta.

Interesant aici este faptul ca Soderbergh schimba tonul intr-o maniera destul de subtila. In ambele filme vedem in esenta oameni care se lupta intr-o jungla. Culorile insa difera, contrastul lumina/umbra este mai puternic, creand aici o senzatie de claustrofobie. In Cuba, jungla parca se deschidea catre revolutionari (in aceeasi maniera in care taranii le ofereau ajutor); in Bolivia jungla pare sa ii constranga.

La final ar fi totusi de remarcat ca pentru un film intitulat Che, povestea se axeaza mai mult pe ideea de angajament pentru o cauza. ‘Che’ Guevara a avut intr-adevar spirit pentru asa ceva, insa toate celelalte detalii ale acestui personaj se dizolva pe fundalul revolutiilor la care a luat parte.

Filmul lui Soderbergh este foarte bine realizat din perspectiva unuia istorico-logistico-tactic si unul interesant de vazut de cei interesati de subiect.
Personal, as fi fost mult mai interesat sa aflu, macar in parte, cine a fost de fapt acest Ernesto ‘Che’ Guevara. In mod neasteptat, Diarios de motocicleta (un film artistic mai degraba decat istoric) se apropie mai mult de trairile interioare ale acestui personaj extrem de complex.

Nota: Va invit sa cititi un articol minunat despre ideile, structura si mesajul filmelor lui Soderbergh, aici prima parte, a doua parte aici. (imaginile, precum si cateva idei sunt preluate din acest articol).

Alin

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s