Where do dreams come from

Am auzit ca la moda printre copiii din ziua de azi este sa scrii despre filmele anului 2011. Si iata ca desi cuvintele cheie pentru filme in ultimii ani sunt remake, reimaginare sau reboot, s-au nimerit concomitent doua titluri care fac apel la radacinile cinematografiei. Nu neaparat surprinzator este faptul ca aceste doua filme se vor duela probabil in numarul de Oscaruri primite, ceea ce ofera posibilitatea unei paralele intre cele doua (ha!).

The Artist al lui Hazanavicius este un omagiu adus filmului mut, filmat in alb-negru, pe cand Hugo al lui Scorsese este genul de blockbuster american filmat in 3D. Cei care au mai citit acest blog stiu catre care dintre cele doua m-as indrepta mai repede.

Cel putin la prima vedere, caci ambele pornesc din dragoste pentru bazele filmografiei. Este clar ca acesti doi regizori sunt atat buni cunoscatori si entuziasti ai istoriei acestui fenomen, cat si constienti de forta pe care o poseda un film si procesul sau creativ.

Cu toate acestea, cele doua pelicule poarta o diferenta esentiala in mesaj (nu o sa ma refer aici la firele narative, ambele isi au rostul si realizeaza ceea ce isi propun), caci in timp ce The Artist propune un omagiu catre un gen de film, si anume cel mut, Hugo se implica cu adevarat in trecut, in istoria acestuia, in poveste si arta de a povesti.

The Artist rememoreaza ultimele zile ale Hollywood-ului mut si, constient sau nu, priveste cinematografia ca pe o industrie, una de multe ori cruda, care isi apleaca urechea la moda momentului si nu se sfieste sa arunce pe usa din dos elementele ‘prafuite’. The Artist lamenteaza soarta acestui gen, fiind la randul sau un film mut, insa la final ii aplauda moartea prin promisiunea unui nou inceput – era filmelor ‘vorbite’.
Odata cu readucerea protagonistului in sanul ‘industriei’, era filmului mut nu doar dispare, ci parca nu mai prezinta niciun interes. Nu tocmai cea mai fericita metoda de a aduce un omagiu.

Hugo in schimb, vede cinematografia precum istoria, ca fiind ciclica si nu liniara asa cum ar propune The Artist. Mai mult, asa cum istoria lumii este de fapt o istorie a individului, Scorsese leaga povestea nasterii filmului de o poveste a individului; cum vede el lumea si cum este perceput si la final ce contributie ii poate aduce el acesteia. Personajul Hugo este mai degraba un voyeur, un reprezentant al privitorului in lume, in trecut si in prezent, in cultura si toate formele reprezentate ale cinematografiei. Povestile individuale vazute din spatele ‘cortinei’, cartile, automatonul, pelicule vechi, imagini reprezentative, toate acestea se leaga intr-o intelegere a locului pe care il are filmul in istorie.

Scorsese nu se limiteaza la a aduce un omagiu unui film printr-o imagine, un nume ori o melodie, ci incearca sa ii dea un sens acestora, o identitate. Pe cat de mult mi-a placut The Artist ca cinematografie, Hazanavicius incearca sa aduca un ‘tribut’ filmului mut prin a oferi un substitut pentru acestea. Hugo te invita sa vezi un film mut dupa ce iti prezinta o frantura din viata unuia dintre cei mai importanti reprezentanti ai lumii filmelor.

Nu as vrea sa fiu interpretat gresit, ambele filme sunt ‘de vazut’, insa mesajul din substrat difera. Unul prezinta un mesaj feel-good, vag capitalist, catre noi inceputuri. Celalalt invita la explorare si intelegere a magiei filmului (si nu numai). Unul vede radacinile filmului ca pe ceva care merita mentionat, insa ca pe ceva ‘prafuit’. Celalalt, ca pe un lucru care ne va uimi iar si iar.
Indiferent cine va iesi in fata la ceremonia lipsita de substanta de maine seara, privitorul ar trebui sa aleaga mesajul ce merita retinut.

Dupa cum spune Méliès:
“If you’ve ever wondered where your dreams come from, you look around. This is where they are made.”

 

Alin

4 thoughts on “Where do dreams come from”

  1. Eh🙂
    Explorarea magiei filmului o pot face cu ajutorul DVDului si un sac de filme mute :)))
    Onestly, n-as mai revedea Artistul
    Dar imi pare rau ca n-am vazut Hugo pe marele ecran

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s